„POZNAJ POLSKĘ”
Dzięki udziałowi w projekcie „Poznaj Polskę” zaplanowano i zorganizowano 5 wycieczek dla uczniów Szkoły Podstawowej im. Jana Króla w Nieliszu:
- dla uczniów klas I-III – jednodniowa wycieczka do Lublina – dofinansowanie w kwocie: 5 000 zł + wkład własny: 1 250 zł ,
- dla uczniów klas VII-VIII – dwudniowa wycieczka do Warszawy – dofinansowanie w kwocie: 10 000 zł + wkład własny: 2 750 zł,
- dla uczniów klas IV-VIII – trzydniowa wycieczka, trasa Kraków-Wieliczka-
- Zakopane – dofinansowanie w kwocie: 15 000 zł + wkład własny: 5 000 zł,
- dla uczniów klas I-III – jednodniowa wycieczka do Kazimierza Dolnego – dofinansowanie w kwocie: 4 945 zł + wkład własny: 6 555 zł,
- dla uczniów klas IV-VIII – trzydniowa wycieczka do Wrocławia– dofinansowanie w kwocie: 14 969 zł + wkład własny: 10 836 zł.
Programy wyjazdów obejmowały punkty edukacyjne wybrane z katalogu wskazanego na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji i Nauki.
Możliwość zorganizowania dla uczniów w ramach projektu pięciu tak różnorodnych wycieczek w dużym stopniu wpłynęło na uatrakcyjnienie procesu edukacyjnego dzieci i młodzieży poprzez umożliwienie im poznawania Polski, jej środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii oraz osiągnięć polskiej nauki. Przedsięwzięcie z pewnością wspomogło realizację podstawy programowej. Uczenie się oparte na praktycznym odkrywaniu śladów historii, czy też eksperymentowaniu w centrach nauki stworzyło uczniom warunki do zdobywania nowych umiejętności w niepowtarzalnym środowisku edukacyjnym.
„Muzeum Wsi Lubelskiej”
Uczniowie z klas I – III, w ramach projektu Poznaj Polskę uczestniczyli w wycieczce do Lublina. Pierwszym punktem wycieczki było zwiedzanie Skansenu Muzeum Wsi Lubelskiej w Lublinie. Głównym celem było przybliżenie wyglądu dawnej wsi, zapoznanie z jej architekturą, kulturą oraz z obrazem życia ludności wiejskiej. Przewodnicy prowadzący lekcję muzealną wprowadzili uczniów w klimat dawnych czasów. Zapoznali ich z elementami wyposażenia domu mieszkalnego oraz budynków gospodarczych. Podkreślili, że budynki znajdujące się na terenie skansenu są autentyczne, sprowadzone do muzeum z pobliskich miejscowości i z każdym z nich związana jest historia życia konkretnej rodziny. Duży entuzjazm wzbudziły gospodarskie zwierzęta, które uczniowie spotkali wiejskiej zagrodzie. Następnie uczniowie odwiedzili Ogród Botaniczny UMCS. Piękna pogoda zachęcała do spacerów alejami wypełnionymi różnorodnością wiosennych kwiatów, krzewów i drzew. Biorąc udział w lekcji edukacji przyrodniczej w terenie mieli możliwość zobaczenia
i poznania rzadko spotykanych gatunków roślin. Wszyscy zachwycali się pięknymi magnoliami, tulipanami oraz kwitnącymi drzewami. Kolejnym punktem wycieczki było Muzeum Narodowe w Lublinie. Tutaj uczniowie wzięli udział w lekcji muzealnej. Pani przewodnik oprowadziła ich po wystawie „Śladami Przeszłości, Najdawniejsze Dzieje Ziemi Lublina”. Dzieci usłyszały bardzo dużo ciekawych informacji o zabytkach archeologicznych z naszego regionu z czasów pomiędzy 200 000 r. p.n.e. a 1250 rokiem n.e. Były tam również rekonstrukcje domostw, cmentarzyska oraz realistycznie przedstawione postacie z przeszłości.
„Warszawa nasza stolica”
Klasy siódme oraz ósme odwiedziły stolicę Polski. Zwiedzanie rozpoczęto od Muzeum Powstania Warszawskiego. Uczniowie weszli do kanałów, którymi przemieszczali się warszawiacy w czasie powstania, nadawali wiadomości alfabetem Morse’a, spacerowali ulicami wojennej Warszawy. Następnie udali się na Cmentarz Powstańców Warszawy – największy w Polsce cmentarz wojenny, gdzie pochowano osoby ekshumowane ze zbiorowych grobów „przejściowych” z ulic i placów Warszawy, poległych głównie podczas powstania warszawskiego. Najwięcej emocji wywarła wizyta w Izbie Pamięci (IPN) „Strzelecka 8”. Uczniowie wzięli udział w lekcji muzealnej i zwiedzali piwnice, w których umieszczano aresztowanych żołnierzy polskiego ruchu niepodległościowego, a w mieszkaniach zamienionych na pokoje przesłuchań prowadzono śledztwa. Przez zaadaptowane na areszt podręczny piwnice przewinęły się setki osób, stąd ekspediowano je do obozu w Rembertowie. Drugiego dnia, spacerując po Krakowskim Przedmieściu, poznawali historię dawnej Warszawy, szczegóły związane z nabyciem miana stolicy, a także dzieje najbardziej barwnych władców i prezydentów. Uczestnicy wycieczki byli przy Pałacu Prezydenckim, na dziedzińcu Zamku Królewskiego, weszli do kościoła pw. Św. Anny, a także bazyliki archikatedralnej św. Jana Chrzciciela w Warszawie, gdzie znajduje się kaplica-mauzoleum z sarkofagiem kardynała Stefana Wyszyńskiego. Udało się również podejść pod Pomnik Małego Powstańca. Przewodniczka pokazała główny właz do kanałów, będących w czasie Powstania Warszawskiego drogami łączności, zaopatrzenia i przemarszu oddziałów. Wycieczka udała się także na zbieg ulic: Bielańskiej, Długiej i Nalewki, gdzie miała miejsce opisana przez Aleksandra Kamińskiego „Akcja pod Arsenałem”. Przewodniczka odtworzyła znane już ósmoklasistom wydarzenia i pokazała miejsce, gdzie uciekający po zakończonej akcji „Alek” został śmiertelnie postrzelony. Nieopodal tych miejsc znajduje się tymczasowy grób Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. Poeta został z niego ekshumowany i pochowany wraz ze swoją żoną Basią na Powązkach. Na koniec odwiedzono Muzeum Niepodległości.
„Kraków, Wieliczka, Zakopane”
Uczniowie klas IV-VIII wzięli również udział w wycieczce do Krakowa, Wieliczki i Zakopanego. Wycieczka rozpoczęła się od zwiedzania Kopalni Soli w Wieliczce. Trasa obejmowała: wykute w soli komory, podziemne jeziora, unikalne solne rzeźby, 3 km krętych korytarzy, 800 schodów do pokonania i zejście na głębokość 135 m, historię i tajemnice Kopalni, unikalne maszyny i narzędzia górnicze, legendę księżnej Kingi- wspaniałą i niepowtarzalną Kaplicę św. Kingi.
Następny punkt wycieczki to Kraków – Kopiec Kościuszki, na który uczniowie weszli i podziwiali panoramę miasta. Na zakończenie dnia grupa udała się na Rynek Główny Krakowa. Tam uczniowie zwiedzili Muzeum Historyczne Miasta Krakowa – odbyli podróż w przeszłość, w czasie której zobaczyli nienaruszone relikty obiektów i architektury, kamienne drogi z koleinami wyżłobionymi przez koła wozów transportujących towary w czasach króla Władysława Łokietka, najstarsze murowane budowle handlowe Krakowa, ozdoby, monety i różnorakie przedmioty zagubione lub celowo pozostawione przez odwiedzających, a to wszystko wyeksponowane z wykorzystaniem nowoczesnej techniki.
Drugiego dnia uczestnicy wycieczki udali się do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie -Łagiewnikach a następnie zwiedzili Kraków – Historyczny Zespół Miasta – Pałac Arcybiskupów Krakowskich z Oknem Papieskim, Planty, Collegium Maius Uniwersytetu Jagiellońskiego, Rynek Główny z Wieżą Ratuszową, kościół św. Wojciecha, Kościół Mariacki, Sukiennice, przeszli na Wzgórze Wawelskie gdzie podziwiali Zamek Królewski z pięknym Dziedzińcem Arkadowym oraz Katedrę Wawelską z Dzwonem Zygmunta i Grobami Królewskimi.
Trzeci dzień to wyprawa do Ojcowskiego Parku Narodowego bogatego w walory krajobrazowo – geologiczne. Uczniowie zwiedzili Zamek w Pieskowej Skale położony na wzgórzu nad malowniczą Doliną Prądnika, będącego najlepiej zachowaną rezydencją obronną na terenie Jury Krakowsko-Częstochowskiej. Przeszli pod słynną Maczugę Herkulesa, a następnie pojechali do Ojcowa. Zobaczyli ruiny Kazimierzowskiego Zamku w Ojcowie, Drewnianą Kaplicę „Na Wodzie”, zbudowaną w stylu szwajcarsko-ojcowskim oraz odbyli krótki spacer po Parku Zamkowym.
„Wycieczka do Kazimierza Dolnego”
W dniu 12 października 2022 roku uczniowie z klas I-III naszej szkoły w ramach projektu „Poznaj Polskę” odbyli wycieczkę do Kazimierza Dolnego. O godz. 6.30.- zgodnie z programem, wszyscy uczestnicy wycieczki zgromadzili się na placu przed szkołą w Nieliszu. Ok. 6.45. autokar z biura turystycznego „Teterycz Travel” wyruszył w drogę. Mimo wczesnej pory dzieciom dopisywał dobry humor i pogodny nastrój Ok. 9.30 do 12.30. uczniowie rozpoczęli wraz z przewodnikiem zwiedzanie Kazimierza Dolnego. Spacer nadwiślańskim wałem podczas, którego Pani przewodnik opowiadała ciekawe legend i historię Kazimierza był pierwszy punktem wycieczki. W drodze na Rynek ze studnią uczniowie zwiedzili Muzeum Nadwiślańskie wraz z makietą miasta i Mały Rynek z Synagogą. Pogoda sprzyjała poznaniu walorów przyrodniczych i historycznych tego pięknego miasta. Na Górze Trzech Krzyży Pani przewodnik opowiedziała historię związaną z górą i jej nazwą. Z tego miejsca w malowniczej jesiennej scenerii można było podziwiać piękną panoramę Kazimierza Dolnego. Kolejnym miejscem, który wzbudzał duże zainteresowanie był punkt widokowy pod zamkiem, ruiny zamku i kościół farny. Pełni wrażeń, ale i nieco zmęczeni ok. godz. 12.30 uczniowie udali się na obiad. Po drodze, specjalnie dla naszej grupy, pani Aleksandra.S.- pilot wycieczki- zorganizowała dla uczniów wejście do Muzeum Przyrodniczego, które od czterech lat jest w remoncie. Po wizycie w muzeum i obiedzie był czas wolny na zakup pamiątek. Oczywiście nie mogło zabraknąć rejsu statkiem poWiśle, który był ostatnim etapem naszej wycieczki. Zmęczeni, ale pełni wrażeń nieco po 19 uczniowie szczęśliwie dotarli do Nielisza.
Projekt Poznaj Polskę umożliwia dzieciom i młodzieży realizację zadań mających na celu uatrakcyjnienie procesu edukacyjnego dającego możliwość poznawania Polski, jej środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii oraz osiągnięć polskiej nauki. Pozwala urozmaicić zajęcia lekcyjne, dzięki czemu nauka nabiera praktycznego wymiaru. Uczenie się oparte na praktycznym odkrywaniu śladów historii, czy też eksperymentowaniu w centrach nauki daje uczniom warunki do zdobywania nowych umiejętności w niepowtarzalnym środowisku edukacyjnym.
Piękny Wrocław w jesiennej szacie”
W dniach 17-19 października 45 uczniów z klas: VI, VII oraz VIII wzięło udział w wycieczce do Wrocławia w ramach Przedsięwzięcia Ministra Edukacji i Nauki pn. Poznaj Polskę.
Wrocław przywitał nas piękną, słoneczną pogodą i niepowtarzalną atmosferą.
Pierwszego dnia zwiedzaliśmy – Ostrów Tumski – najstarszą, zabytkową część miasta, katedrę p.w. św. Jana Chrzciciela z XIV w., Most Tumski – „Most Zakochanych”, Wyspę Piasek, młyn wodny Maria, Most Piaskowy; Stare Miasto, zabytkową Halę Targową, kościół p.w. św. Jakuba, Bibliotekę Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, gmach główny Uniwersytetu Wrocławskiego, pomnik nagiego Szermierza, spiżowy Pomnik Zwierząt Rzeźnych, Stare Jatki Miejskie, Wrocławskie Krasnale (poznaliśmy historię spiżowych skrzatów), kościół św. Elżbiety, Kamienice „Jaś” i ” Małgosia”, Rynek z późnogotyckim Ratuszem, pręgieżem i zabytkowymi kamieniczkami oraz pomnikiem Aleksandra Fredry i nowoczesną fontanną, zwaną „Zdrojem”. Kolejnym punktem naszej wycieczki była największa atrakcja Wrocławia – słynne ZOO z Afrykarium – jego częścią, którego nazwa powstała z połączenia słów Afryka i Akwarium – unikatowego na skalę światową kompleksu prezentującego różne ekosystemy związane ze środowiskiem wodnym Czarnego Kontynentu (Morze Czerwone, Afryka Wschodnia, Kanał Mozambicki, Wybrzeże Szkieletów, Dżungla nad rzeką Kongo.
Drugiego dnia rozpoczęliśmy nasze zwiedzanie od Panoramy Racławickiej – wielkiego malowidła (15x114m), które namalował znany lwowski malarz Jan Styka z pomocą Wojciecha Kossaka i kilku innych malarzy dla upamiętnienia setnej rocznicy Insurekcji Kościuszkowskiej i zwycięskiej bitwy stoczonej 4 IV 1794 r. pod Racławicami. Następnie udaliśmy się do Gmachu głównego Muzeum Narodowego we Wrocławiu gdzie oglądaliśmy wystawy sztuki śląskiej z XII-XVI w., XIV-XVI w. oraz XVI-XIX w., a także wystawy sztuki polskiej z XVII-XIX w. oraz sztuki europejskiej z XV-XX w. Nastepnie odwiedziliśmy Muzeum Etnograficzne liczące ponad 20 tysięcy eksponatów. Kolejnym punktem naszej wycieczki była ogromna Hala Stulecia wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO wybudowana w l. 1911 – 1912, Multimedialna Wrocławska Fontanna, będąca największym tego typu obiektem w Polsce i jednym z największych w Europie, Pergola wokół fontanny oraz Pawilon Czterech Kopuł z kolekcją sztuki polskiej II poł. XX i XXI w.
Trzeciego dnia odwiedzilismy HYDROPOLIS – nowoczesne centrum wiedzy o wodzie, które łączy walory edukacyjne z zabawą, a to wszystko za sprawą interaktywnej wystawy. Podzielono je na 7 stref tematycznych. Każda sala Hydropolis jest obudowana multimedialnymi tablicami z ciekawostkami na temat przełomowych odkryć podwodnego świata, natury wody i sposobu jej wykorzystania przez człowieka. W Hydropolis znajdują się dziesiątki modeli statków, łodzi i innych konstrukcji. Zobaczyć i dotknąć można tu wielu urządzeń, pomp, silników czy dźwigni.
Czas spędzony we Wrocławiu szybko minął jednak wrażenia i obrazy tego pięknego miasta pozostaną długo w pamięci jej uczestników.